Interim ledelse

Om interim ledelse

En Interim leder er en midlertidig ledelsesressource, der i en kortere eller længere periode udfylder lederrollen i en virksomhed, som af forskellige årsager står uden leder for et specifikt område.  

Baggrunden herfor kan være mange; en sygemelding, barsel, opsigelse eller reorganisering.  Interim ledelse skal ses som et midlertidigt ansvar som gives til,- og varetages af en erfaren leder i en overgangsperiode.

Moderne virksomheder i dag er optimeret i en sådan grad, at der kun er de nødvendige ressourcer til rådighed. Således opstår der meget hurtigt et vakuum, hvis en leder er væk i en kortere eller længere periode, da andre medarbejdere eller ledere typisk vil være de naturlige til at tage over. Udfordringen er, at de vil have andre opgaver og ansvarsområder som stadig kræver opmærksomhed og ressourcer.

Resultatet heraf kan være mistrivsel hos medarbejdere, opgaver som ikke bliver løst, manglende kommunikation med resten af organisationen, herunder i ledergruppen. En interim leder sikrer kontinuiteten i virksomheden uden at forstyrre forretningen.

Det at indsætte en erfaren leder skaber ro i en afdeling og organisationen. Det kan skabe den nødvendige arbejdsro og tid til eventuelt at finde den helt rigtige kandidat for en genbesættelse af stillingen.

 

Jeg har i en årrække varetaget rollen som leder i en række forskellige organisationer i Danmark. Jeg har stort fokus på coachende ledelse, motivation og arbejdsglæde. Endvidere har jeg erfaring med etablering og opbygning af teams og afdelinger, udvikling og optimering af processer samt Change Management.